-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13092 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

رعايت احكام و قوانين دولتي وحكومتي كه توسط مجلس ودولت وضع شده چه حكمي دارد؟



رعايت قوانين و مقررات وضع شده در همه جوامع حكومتها لازم و ضروري است و تخلف از آن جرم است و مجازات متناسب با نوع جرم نيز اعمال مي شود. آنچه قوانين و مقررات حكومت جمهوري اسلامي ايران را از قوانين و مقررات ساير كشورها متمايز مي كند نوع حكومتي است كه در اين كشور حاكميت دارد حكومت جمهوري اسلامي حكومتي ديني است حكومتي است كه تلاش مي كند احكام و دستورات ديني را در جامعه در حد توان و فهم و درك و استنباط خودش پياده و اجرا نمايد. به همين منظور تدوين كنندگان قانون اساسي جمهوري اسلامي در اصول مختلف آن راهكارهايي در نظر گرفته اند تا قوانين و مقررات با احكام و مقررات اسلام موافق باشد و با آن مغايرت نداشته باشد. براي تحقيق اين ويژگي در رأس نظام حكومتي جمهوري اسلامي ولي فقيه جامع الشرايطي كه به مصالح عاليه اسلام و جامعه اسلامي اشراف دارد قرار گرفته اند تا با نظارت عاليه بر همه دستگاهها صبغه ديني و مذهبي در رفتار و منش حكومتي بوجود بيايد. علاوه بر نظارت رهبر شوراي نگهبان قانون اساسي نيز پيشبيني شده است كه قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي در صورتي قابليت اجرا پيدا مي كند كه عدم مغايرت آن با احكام اسلام و قانون اساسي جمهوري اسلامي توسط شوراي مذكور اعلام شود. بدين ترتيب قوانين و دستورات حكومت جمهوري اسلامي تحت زعامت ولي فقيه جامع الشرايط و نمايندگان منتخب ايشان صادر ميشود لذا اين قوانين همانند قوانين ساير كشورها نيست بلكه مي تواند آنرا قانون اسلام دانست.

بنابراين تخلف از آن علاوه بر اينكه مثل ديگر كشورها جرم است و مجازات در پي دارد گناه شرعي و ديني نيز هست.

به عنوان مثال عبور از چراغ قرمز در سر راه چهارراه جرم است زيرا اختلال در نظم عمومي و عبور و مرور جامعه اسلامي ايجاد مي كند. در قبوض برق، فتواي امام خميني (ره) قيد شده است كه مصرف بيرويه حرام است، چرا اسراف بيت المال مسلمانان است ...

بنابراين رعايت قوانين و مقررات علاوه بر پاداش دنيوي و حقوقي دنيايي كه نصيب انسان مي سازد پاداش اخروي نيز دارد و چون عمل به دستورات ديني نيز تلقي مي گردد و تخلف از قوانين و مقررات علاوه بر مجازات دنيايي عقاب اخروي نيز به دنبال خواهد داشت چون تمرد و تخلف از قوانين حكومت ديني و حاكميت الهي است.

اميدواريم جامعه اسلامي ما در رعايت قوانين و مقررات نه تنها از جوامع غير اسلامي عقب نماندند بلكه الگويي عملي براي ساير جوامع باشند. انشاء الله.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.